Hoe houd je leraren tot hun 67ste bij de les?

Hoe houd je leraren tot hun 67ste bij de les?

Vitaal door persoonlijk leiderschap

Leraren heb het zwaar. De werkdruk en werkstress op school is hoog. Ze moeten zorgen dat de leerlingen de stof in korte tijd meester worden. Hebben te maken met veeleisende ouders. Moeten regelmatig vergaderen. proefwerken nakijken. Zichzelf ontwikkelen. En doorwerken tot hun 67ste. Bovendien is de vergrijzing groot: 65% van de docenten is ouder dan 45 jaar. Maar liefst 1 op de 5 leraren valt uit met burn-out klachten. Daar komt nog eens bij dat de beroepsbevolking door de vergrijzing met zo’n 10 procent daalt en dat er over zo’n 25 jaar een arbeidstekort is van minstens 700.000 mensen. Gelukkig zijn onderwijsinstellingen zich terdege bewust van deze situatie en staat duurzame inzetbaarheid hoog op de agenda. Maar hoe vul je dat nou het beste in?

Leren je grenzen aan te geven
Het punt is dat de meeste leraren het moeilijk vinden om grenzen aan te geven. Doe je dat goed, dan zit je in de juiste energiemodus. Als je je kwetsbaar opstelt, zorg je dat je leerlingen zich ook kwetsbaar opstellen…en openstellen. Bij Haagse Gezonde Zaken hebben we daar de workshop “Persoonlijk Leiderschap” voor ontwikkeld. In een tijdsbestek van 1 tot 4 uur leer je om goed je piketpaaltjes te slaan.

Duurzame inzetbaarheid draait om voeding, ontspanning en beweging
Bij Haagse Gezonde Zaken doen we vaak vooraf een duurzame inzetbaarheid scan. Deze bestaat uit een vragenlijst en een fittest. Daardoor krijg je meteen een beeld hoe het met de inzetbaarheid van de medewerker is gesteld. Van vakkennis en gezondheid tot werkplezier. Op basis van de informatie uit de scan kan de docent zelf persoonlijke doelen stellen en allerlei activiteiten ontplooien op het gebied van voeding, ontspanning en inspanning.

Mentaal, fysiek en emotioneel in balans
Hoe zorg je dat docenten lekker in hun vel zitten en nog fitter, vitaler en veerkrachtiger worden? Bijvoorbeeld met een voedingsworkshop, waarbij ze leren van welke voeding ze wel energie krijgen en van welke niet. Met een stoelmassage van 20 minuten, om mentaal en fysiek in balans te komen. Met yoga, meditatie en mindfulness. Met Tai-Chi en Aikido voor meer harmonie en weerstand. Of met lunchwandelen, hardloopcoaching, Bootcampteam training en teamactiviteiten voor het verbeteren van de conditie en teamspirit.

Duurzaam inzetbaarheidsbeleid werkt ook voor jouw organisatie
Haagse Gezonde Zaken kan duurzaam inzetbaarheidsbeleid ook voor jouw onderwijsinstelling laten werken. Daarbij doorlopen we altijd vier stappen: inzicht, analyse, plan maken en evalueren.

Meer weten? Neem contact op met Sacha Zijlmans. Bel 06 28 20 24 29 of stuur een email naar sacha@haagsegezondezaken.nl.

Recent Posts

Leave a Comment